I och med att Revise har vuxit med en ny medarbetare och kommer att välkomna ytterligare en i oktober kände vi ett behov av nya lokaler. Därför flyttar vi nu till Fleminggatan, alldeles vid Strömmen och Grand Hotel i Norrköping. Här har vi möjlighet att möta våra kunder, både fysiskt och digitalt i våra moderna mötesrum.
Under augusti välkomnade vi Jacob Gidmark, precis utexaminerad från sin ekonomiutbildning. Som revisorsassistent kommer han främst att bistå mig i arbetet med våra kunder.
/Christian Kromnér – auktoriserad revisor
Under ekonomiutbildningen fastnade Jacob för revision.
– Det är en spännande gren som passar mig, jag har lätt för matte och gillar problemlösning. Jag gillar att se hur siffrorna kommer till, förstå hela processen i bolaget och se hur allt i slutändan faller på plats.
Jacob är glad att han hamnade på Revise då bolaget fortfarande är i ett tidigt skede och han har möjlighet att få vara med och påverka.
– Det är en unikt för en nyutexaminerad. Jag gillar Christians koncept att vi finns med som stöd för kunderna under hela året, vi kommer inte bara in när det är dags för revision.
Han kommer att finnas med och stötta upp Christian i sitt arbete.
– På sikt vill jag bli auktoriserad revisor.
Hans första intryck av företaget är bra.
– Det är spännande och mycket nytt. Jag tror att det här kommer att bli riktigt kul!
OSS, ny e-tjänst hos Skatteverket – 1 juli ändrades momsreglerna för e-handel inom EU. Företag som säljer för mer än 10 000 euro till kunder i andra EU-länder måste debitera det aktuella landets moms på försäljning. För att underlätta har Skatteverket tagit fram OSS (One Stop Shop) – en e-tjänst där företagare kan deklarera all moms och därmed slippa momsregistrera sig i varje EU-land man har försäljning i.
Coronagåva – 2020 införde regeringen coronagåvan som ger företagare rätt att ge sina anställda en skattefri gåva till ett värde av 1000 kronor. Syftet är att stötta svenska företag och stärka den ekonomiska återhämtningen. Under 2021 har värdet höjts till 2000 kronor. Nu är det hög tid att passa på om du vill ge dina anställda någonting extra.
Profilkläder – En vanlig fråga vi får handlar om profilkläder. Regelverket säger att kostnader för arbetskläder får dras av om de är anpassade för arbetet och olämpliga att bära privat. Det räcker alltså inte med att kläderna är försedda med företagets logga för att kunna göra avdrag för inköpskostnaden.
Tycker du det är krångligt att hålla koll på alla regeländringar som genomförs? Välkommen att kontakta oss så gör vi det åt dig!