Hur CSRD påverkar småföretag: En ny era av hållbarhetsrapportering.

Med den ökande medvetenheten om hållbarhet och dess påverkan på vår planet har lagstiftare runt om i världen vidtagit åtgärder för att säkerställa att företag tar ett större ansvar för sin miljö- och samhällspåverkan. En av de senaste och mest betydande förändringarna inom EU är CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), en förordning som kommer att förändra hur företag rapporterar om hållbarhet. 

CSRD är en uppdatering av den tidigare NFRD (Non-Financial Reporting Directive) och införs för att förbättra och bredda hållbarhetsrapporteringen inom EU. Direktivet syftar till att säkerställa att företag ger tydlig och jämförbar information om sina hållbarhetsinitiativ, inklusive miljöfrågor, socialt ansvar och bolagsstyrning. 

CSRD riktar sig främst mot stora företag men även småföretag kan indirekt komma att omfattas genom sina relationer med större företag. Större företag som måste rapportera om hållbarhet kan ställa krav på sina leverantörer att följa liknande standarder för att kunna rapportera korrekt data. Detta innebär att små företag i leverantörskedjan kan behöva implementera hållbarhetsåtgärder även om de inte är skyldiga att göra det enligt lagen.


Även om CSRD kan ses som en börda för småföretag, finns det också potential för konkurrensfördelar. Hållbarhet blir allt viktigare för konsumenter och investerare. Genom att vara transparenta med sina hållbarhetsinsatser kan småföretag locka nya kunder och investerare som värderar hållbarhet högt. Dessutom kan en stark hållbarhetsprofil förbättra företagets varumärke och skapa lojalitet bland kunder och anställda.


Precis som när GDPR kom kan det kännas som en övermäktig uppgift att sätta sig in i den här nya lagstiftningen. Du behöver troligen inte bli en expert på området, men det är bra att känna till vad det i stora drag handlar om och att det kan komma krav från större kunder på en viss typ av hållbarhetsrapportering framöver.
Vi svarar gärna på frågor kring detta och kan hjälpa till att ta fram rutiner och policydokument om ditt företag berörs av de nya reglerna. Hör av dig till oss och boka ett möte så tar vi det där ifrån!

5 tips – så får du en smartare och effektivare lönehantering