Innan du sätter upp nya mål och prioriteringar är det smart att blicka bakåt över det gångna året. Hur ser utfallet ut hittills i år? Tror du att nästa år kommer se annorlunda ut? Gå igenom resultaträkningen rad för rad och utvärdera. Är det troligt att den här posten kommer öka eller minska under nästa år? Hur mycket kommer den ändras?
Budgetering handlar inte bara om att begränsa utgifter, utan också om att se framåt och sätta upp mål som känns meningsfulla och verklighetsförankrade. Oavsett vad dina mål är, se till att de är mätbara och realistiska.
En av de största lärdomarna från de senaste åren med pandemi och efterföljande lågkonjunktur är vikten av att ha en buffert för oförutsedda händelser. Ingen kan förutsäga exakt vad som kommer att hända nästa år, men vi kan vara förberedda. Lägg därför in en post för oförutsedda utgifter i din budget, så att du inte står helt oförberedd om något oväntat skulle inträffa.
Budgeten är till för att användas. Följ upp och anpassa den under året. Det kan hända saker som påverkar företagets ekonomi, både på ett positivt och negativt sätt, och då är det viktigt att vara flexibel. Genom att ha en löpande uppföljning kan du justera din budget i tid och undvika problemen innan de uppstår.
Budgetering är en process som underlättar för att företaget ska nå sina ekonomiska mål. Genom att i god tid börja att tänka strategiskt, och sedan följa upp ekonomin löpande, kan du se till att nästa år blir ett lönsamt år. Behöver du hjälp från oss med budgeten är du varmt välkommen att höra av dig!