4 tips inför budgetarbetet för 2025

Vi är nu inne på årets sista kvartal och snabbare än vi tror är det januari, och med det ett nytt räkenskapsår för de flesta företagen. Det har blivit hög tid att börja tänka på nästa års budget.
 Vi har samlat några tips som kan vara bra att tänka på när du sätter samman din budget för nästa år. 

Utvärdera det gångna året

Innan du sätter upp nya mål och prioriteringar är det smart att blicka bakåt över det gångna året. Hur ser utfallet ut hittills i år? Tror du att nästa år kommer se annorlunda ut? Gå igenom resultaträkningen rad för rad och utvärdera. Är det troligt att den här posten kommer öka eller minska under nästa år? Hur mycket kommer den ändras?

Sätt upp realistiska mål

Budgetering handlar inte bara om att begränsa utgifter, utan också om att se framåt och sätta upp mål som känns meningsfulla och verklighetsförankrade. Oavsett vad dina mål är, se till att de är mätbara och realistiska. 

Planera för oförutsedda händelser

En av de största lärdomarna från de senaste åren med pandemi och efterföljande lågkonjunktur är vikten av att ha en buffert för oförutsedda händelser. Ingen kan förutsäga exakt vad som kommer att hända nästa år, men vi kan vara förberedda. Lägg därför in en post för oförutsedda utgifter i din budget, så att du inte står helt oförberedd om något oväntat skulle inträffa.

Följ upp regelbundet

Budgeten är till för att användas. Följ upp och anpassa den under året. Det kan hända saker som påverkar företagets ekonomi, både på ett positivt och negativt sätt, och då är det viktigt att vara flexibel. Genom att ha en löpande uppföljning kan du justera din budget i tid och undvika problemen innan de uppstår. 

Sammanfattning

Budgetering är en process som underlättar för att företaget ska nå sina ekonomiska mål. Genom att i god tid börja att tänka strategiskt, och sedan följa upp ekonomin löpande, kan du se till att nästa år blir ett lönsamt år. Behöver du hjälp från oss med budgeten är du varmt välkommen att höra av dig!

Hur CSRD påverkar småföretag: En ny era av hållbarhetsrapportering.